– POP

Sejmik Województwa Lubelskiego uchwałą Nr XVII/292/2020 z dnia 27 lipca 2020 r. przyjął  „Program ochrony powietrza dla aglomeracji lubelskiej ze względu na przekroczenia poziomu dopuszczalnego pyłu zawieszonego PM10 i PM2,5 oraz docelowego benzo(a)pirenu” natomiast, uchwałą Nr XVIII/291/20  z dnia 27 lipca 2020 r przyjął „Programu ochrony powietrza dla strefy lubelskiej ze względu na przekroczenia poziomu dopuszczalnego pyłu zawieszonego PM10 i PM2,5 oraz docelowego benzo(a)pirenu”. Dnia 30 lipca 2020 r. ww. Programy zostały ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Województwa Lubelskiego pod pozycją odpowiednio 4027 i 4028, Programy te weszły w życie 14 dni od dnia ogłoszenia tj. 14 sierpień 2020 r.  

W programach zostały wyznaczone obszary, gdzie występują przekroczenia dobowych stężeń pyłu PM10 (27 obszarów w strefie lubelskiej i 8 w aglomeracji) oraz PM2,5 (analogicznie: 18 i 1), a także średniorocznych stężeń benzo(a)pirenu (193 i 26). 

Dokumenty zawierają analizę przyczyn występowania zanieczyszczeń oraz możliwych sposobów ograniczenia emisji ze źródeł mających największy wpływ na jakość powietrza. Celem POP-ów jest określenie działań, które doprowadzą do osiągnięcia wymaganej jakości powietrza – działania naprawcze zakładają konieczność obniżenia emisji powierzchniowej pyłu zawieszonego PM10 w obszarach przekroczeń o ok. 23%, natomiast benzo(a)pirenu aż o 85%. 

Obydwa dokumenty składają się z czterech części: 

  • opisowej, uwzględniającej charakterystykę strefy objętej Programem, bilans emisji zanieczyszczeń do powietrza, analizę stanu jakości powietrza w strefie, działania naprawcze wraz  z  możliwymi  źródłami  ich  finansowania i  wskaźnikami monitorowania postępu oraz plan działań krótkoterminowych 
  • wskazującej ograniczenia i  obowiązki wynikające  z realizacji Programu oraz sposób monitorowania postępu realizacji działań naprawczych, 
  • uzasadniającej, w   której   zawarto:   informacje dotyczące   uwarunkowań wynikających z planów zagospodarowania przestrzennego, analizę ekonomiczną możliwych do  zastosowania  działań  oraz  prognozy  stanu  jakości  powietrza po zrealizowaniu działań naprawczych, 
  • załączników, w których przedstawiono przebieg opiniowania projektów  dokumentów oraz wymagane mapy. 

Koszty inwestycji  redukcji  emisji z  sektora komunalno-bytowego, oszacowane  zostały na podstawie wymaganej redukcji emisji substancji zanieczyszczających. Wynoszą one łącznie dla strefy lubelskiej ok. 1,8 mld zł, a dla aglomeracji lubelskiej ok. 426 mln zł i odnoszą się do całego okresu realizacji Programów, czyli lat 2020-2026. Ponadto w harmonogramie realizacji wskazano konieczność prowadzenia działań edukacyjnych (przez wszystkie jednostki samorządu terytorialnego) oraz kontrolnych (przez gminy), a koszty  tych  zadań w całym okresie 2020-2026 oszacowano na blisko 120 mln zł. 

Realizacja wyznaczonych zadań jest uzależniona od możliwości technicznych, organizacyjnych i finansowych instytucji uczestniczących w projekcie (miast, gmin i powiatów, na terenie których odnotowano przekroczenia norm). 

Działanie podstawowe i działania wspomagające, wynikające z realizacji program ochrony powietrza:  

Obligatoryjne do wdrożenia: 

  • redukcja emisji zanieczyszczeń ze źródeł małej mocy do 1 MW, 
  • prowadzenie edukacji ekologicznej, 
  • prowadzenie działań kontrolnych 

fakultatywne do wdrożenia: 

  • ograniczenie wpływu emisji zanieczyszczeń z transportu drogowego (np. czyszczenie ulic na mokro, budowa obwodnic i dróg ekspresowych), 
  • kształtowanie polityki przestrzennej w sposób sprzyjający poprawie stanu jakości powietrza, 
  • zwiększenie udziału zieleni na terenach zurbanizowanych, 
  • inne (np. termomodernizacje budynków mieszkalnych, rozwój systemu transportu publicznego, wdrożenie/rozwój zintegrowanego systemu kierowania ruchem ulicznym, rozwój infrastruktury rowerowej). 

W obowiązujących Programach ochrony powietrza, przewiduje się, że realizacja wszystkich ww. działań w latach 2020 – 2026 pozwoli na wyeliminowanie  problemu występowania przekroczeń poziomów dopuszczalnych dla pyłów PM10 i PM2,5  oraz znaczne zredukowanie poziomu stężenia średniorocznego benzo(a)pirenu. 

Back to top